квартиры посуточно в Одессе квартиры посуточно в Одессе квартиры посуточно в Одессе

Снять в Одессе

Море даних: як Одеська область розвиває туризм та відпочинок в Одесі за допомогою Big Data.

 У популярності українського туризму в останні роки важливу роль зіграв економічний фактор - дозволити собі відпочинок за межами країни можуть далеко не всі. Однак про результати такої популярності і відпочинку в Одесі існують різні думки: від абсолютної «зради» до повної «перемоги». У чому ж причина подібних різночитань? Перш за все - кульгава на обидві ноги статистика туристичної галузі країни. Дані, що формуються туріндустрії, і інформація від прикордонних пунктів про вхідний потоці зарубіжних туристів можуть відрізнятися на три нулі. І ось, щоб домогтися реальних цифр по своєму регіону, влади Одеської області запустили пілотний проект з моніторингу турпотоку за допомогою технологій Big Data. Автор розповідає, що з цього вийшло.

Проблема

Немає точної офіційної статистики по відвідуванню туристами Одеської області. Без цього владі залишається тільки гадати, як змінилася привабливість регіону і які місця області користуються більшою популярністю у гостей.

Рішення

Використовувати дані мобільного зв'язку. Мобільний зв'язок - найпопулярніша технологія, телефон є у переважної більшості українців. А у телеком-операторів є можливість відстежувати переміщення абонентів за сигналами базових станцій. Тому влада області звернулися до мобільних операторів з проханням відкрити дані про те, скільки туристів відвідують Одеську область. На запит держструктур відгукнувся «Київстар». Пілотний проект з моніторингу турпотоку почався в 2016 році.

Як це працює.

Два рази на рік - у жовтні (після закінчення сезону) і січні-лютому (за підсумками минулого року) - Київстар готує моніторинг під запит Одеської обласної держадміністрації (ОДА). Він враховує дані за критеріями «регіон», «місяць», а також надає розбивку на внутрішніх і іноземних туристів. Туристом вважається той, хто провів в межах Одеської області більше доби. 

Операторська мережа дозволяє відстежити, звідки приїхав абонент, - можна побачити, жителі яких областей або країн вважали за краще курорти Одеси. Так, в минулому році найбільший потік туристів в регіоні з мережі «Київстар» був з Київської, Миколаївської та Вінницької областей (сумарно - понад 40% внутрішнього потоку), а серед представників із зарубіжних напрямків як і раніше лідирує Росія. В цілому на закордон довелося 21% курортників. 

У моніторингу видно, де знаходилися туристи більшу частину часу - наприклад, в Одесі, Затоці або на інших курортах. За цими даними можна зрозуміти, які конкретно місця користуються попитом. 

У Київстару найбільша абонентська база в країні - 26 млн. Це дуже велика вибірка, але щоб уявити собі потік в цілому і говорити про тенденції, влада поширюють отримані дані на загальну чисельність населення країни. 

Можна було б придумати і ще більш складні формули підрахунку, щоб зменшити похибку, але і отриманий зараз результат набагато точніше того, що мала область раніше. Моніторинг від Київстару нарахував за рік 3 млн туристів. А значить, якщо брати за найскромнішими оцінками (наприклад, у кого-то може бути дві картки, хтось їздив туди-сюди у справах) і екстраполювати ці цифри в масштабі України, то можна говорити про 5 млн туристів, які побували в Одеській області за рік.

Що це дає

Результати моніторингу публікуються у відкритому доступі і далі їх в маркетингових цілях використовують компанії, пов'язані з туризмом. Big Data дозволяє зрозуміти, в яких регіонах (і країнах) туристичний бренд Одеської області представлений добре і там досить підтримувати знання про нього на тому ж рівні, а де необхідні додаткові маркетингові активності на зразок відвідування галузевих виставок, реклами, роботи з туроператорами, щоб якісно піднімати туристичну привабливість регіону. 

За динамікою відвідування області гостями видно, що високий сезон в ній тримається переважно в липні і серпні. Ця інформація може бути корисна як для роботи над розширенням «сезонності» регіону, так і для проведення активностей для масової аудиторії в певний період. 

ОДА не може вплинути на готельний бізнес, тому що він реагує на попит. Але ось врахувати моніторинг Big Data і домовитися з «Укрзалізницею» про запуск поїзда на південь Одеської області - в напрямку популярних курортів Затока і Сергіївка, куди раніше можна було потрапити тільки на електричці або по автомобільній дорозі, - це виявилося владі під силу. І хоч отримані дані стали не єдиним аргументом, але вони істотно зміцнили позицію влади в цьому питанні. Так що тепер гості регіону вже можуть скористатися послугами складу Київ-Ізмаїл, який курсує на постійній основі з осені 2016 року. 

Своїм досвідом щодо використання результатів телеком-моніторингу одеська влада поділилися з колегами з інших областей. За їхніми словами, там теж зацікавилися аналізом Big Data для користі своїх регіонів

 Що ще можна дізнатися

Крім туристичних потоків мобільний зв'язок дає можливість аналізувати міграцію населення всередині країни - з міст-сателітів у великі центри, відстежувати транзитних відвідувачів і т.д. 

Довгостроковий збір великих даних і їх аналіз дозволяють не тільки оцінити ситуацію і побачити існуючі проблеми, а й дають можливість зробити прогноз на майбутнє - що буде користуватися попитом у населення, де зросте навантаження на інфраструктуру і що можна зробити, щоб вирішити ці завдання найбільш раціонально. У розвинених країнах світу (наприклад, в Південній Кореї) Big Data використовується не тільки для прийняття рішень про запуск нових державних послуг, а й для їх подальшого коригування. Там економлять значні кошти бюджету, точково направляючи ресурси туди, де ще потребує суттєвих змін.

 

Автор: Ніна Глущенко. Ain UA

#bigdata

 

 

 

Цена (не более):  грн /сутки